Træn din hjerne til at performe bedre

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Hvem vil ikke gerne kunne holde sygdomme fra livet, det vil vi alle gerne, og der er mange måder at gøre det på og alle kan være med, det kræver ikke at du skal løbe 10 km hver eller hver anden dag. Men med sygdomme som Alzheimers og Demens vil man næsten gøre alt, men der skal ikke så meget til. Det første skridt er at spise rigtigt, det anbefales faktisk at drikke et til to glas rødvin om dagen, dog ikke før sengetid, da det kan forstyrre søvnen.

Hjernen er meget blodkrævende og skal have masser af blodforsyning, så det gælder ikke kun om at have styr på blodtryk og kolesterol, men på hele kredsløbet. Der findes undersøgelser der viser at folk der har været aktiv i deres unge dage, ikke har så stor chance for at få sygdomme som Alzheimers og Demens som ældre.

Styrk hjernen med motion

Måske har du ikke mulighed for at løbe eller cykle, men har du mulighed for at gå, så er det bare med at finde et par god sko der giver dig den rigtige støtte. Der findes forskellige sportsbutikker der tilbyder det de kalder en løbetest, men dette kan også lade sig gøre med en gå test, her ser de efter hvordan du går. Dette sker ved hjælp af et løbebånd og et kamera, på den måde kan de se hvor du evt. har brug for støtte når du nu skal til at gå mere end du måske plejer.

Når du så har fundet de rigtige sko, så er det med at finde en god rute, men det skal ikke være den sammen hver gang, det kan godt være du bliver nødt til at tage bussen ud og derefter gå hjem, men du skal bare tage forskellige ruter indimellem, på den måde sætter du gang i dine sanser, dufte og se sanser. Der vil komme nye indtryk hele tiden og det er godt for din hjerne, på den sunde måde.

Vær social og kreativ

Har du heller ikke mulighed for at gå, så skal du ikke give op, du kan stadig være med, en af de bedste måder du herefter kan hjælpe dig selv, er ved at diskutere, debattere – og gerne med folk du ikke er enig med, på den måde kommer blodtrykket til at stige og det er sundt for kroppen og det sætter gang i hjerneaktiviteten. Det kan også være du ikke er så meget for at diskutere dine meninger og holdninger, så er det med at tage fat i pen og papir. Det er Sudoku, kryds og tværs eller blot det at skrive, det kan være en historie eller dine erindringer, det kan også være en tur i biografen, se en film, lyt til musik og måske dele dine oplevelser med andre. Der findes også et hav af forskellige kreative hobbyartikler, som kan bruges til at udfordre dine sanser og dermed din hjerne. F.eks. at male, strikke eller hækle. Det vigtigste er blot det at du holder hjernen i gang med et eller andet gør at du ikke går i stå, for så er det at kroppen også går i stå, så er det at man bliver mere modtageligt overfor de forskellige sygdomme.

Så begynd at træne din hjerne allerede nu, for at holde sygdomme på afstand, find en der gerne vil dele dine nye oplevelser og nyd livet.

Del.

Skriv en kommentar