Sov bedre og bliv en bedre løber – 7 effektive tips

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Uden mad og drikke dur helten ikke! Denne klassiske frase har du sikkert hørt masser af gange, og den er da også ganske rigtig.

Der er dog en anden ting, som på samme vis er altafgørende for vores performance: En god søvn.

Det er nemlig under søvnen, at vi får ladet batterierne op.

Vi har nok alle oplevet at have en dårlig nat indimellem og kan nikke genkendende til den groggy fornemmelse, det giver. Dette går naturligvis også ud over vores evne til at dyrke sport – hvad end det drejer sig om løb, styrketræning eller mere teknikorienterede sportsgrene.

Heldigvis er der masser af ting, du selv kan gøre for at opnå en bedre søvn. I denne guide får du derfor 7 hurtige tips til, hvordan du forbedrer din søvn!

1. Invester i en ordentlig seng

Først og fremmest bør du naturligvis se på, om din seng er i orden. De fleste voksne mennesker tilbringer omkring 1/3 af deres tid i sengen, hvorfor det kan give god mening ikke at gå på kompromis her.

De tre nok mest populære sengetyper i Danmark er elevationssengen, boxmadrassen og kontinentalsengen.

De tre sengetyper har alle deres fordele og ulemper. Dette er nærmest en videnskab i sig selv, som vi derfor ikke vil komme nærmere ind på i denne guide. Andre hjemmesider skriver dog meget om emnet: Eksempelvis Sengeguruen.dk hvor du kan finde lange, udførlige guides til køb af senge. Læs mere her.

2. Gå i seng og stå op på samme tid hver dag

Et godt tip til at fastholde en sund søvnrytme er at holde fast i dine rutiner.

Hvis du går i seng og står op samme tid hver dag, ved din krop og hjerne nemlig, hvornår det er sengetid, hvilket gør det nemmere for dig at ramme stadiet, hvor du falder hurtigt i søvn.

3. Optimér din søvn med sunde madvaner

En række forskellige madvarer påvirker, hvor nemt vi har ved at falde til ro.

Vi er nok alle klar over, at kaffe har en opkvikkende effekt. Bagsiden af medaljen er så, at kaffen også kan gøre din søvn urolig. Et godt tip i denne forbindelse er helt at undgå at drikke kaffe om aftenen – koffeinen bliver nemlig længe i kroppen.

Samtidig findes der også madvarer, som gør det nemmere at falde i søvn. Et eksempel på en sådan madvare er kirsebær, som – udover at være rigtig lækre – bidrager til produktionen af det såkaldte søvnhormon melatonin.

4. Hold et lavt aktivitetsniveau om aftenen

Hvis du eksempelvis har for vane at arbejde længe om aftenen, kan det være svært at falde til ro, når du skal sove.

Undgå derfor for så vidt muligt aktiviteter om aftenen, som sætter for meget gang i hjernen. Og fokusér så i stedet på at være effektiv i dagtimerne, så du slet ikke behøver at arbejde om aftenen.

5. Træn dig træt

Det moderne samfund har på mange måder en udfordring i, at mange mennesker ikke længere rører sig nok i forbindelse med deres arbejde. Dette betyder, at mange ikke længere oplever den helt naturlige træthed, som kommer af fysisk arbejde.

Et godt værn mod dette er at holde dig aktiv. Sover du ofte dårligt – og har du ikke for vane at få dig rørt til daglig – så prøv eventuelt at se, hvad der sker, hvis du dyrker bare ½-1 times motion om dagen.

Det vil højst sandsynligt gøre underværker!

6. Undgå det opkvikkende blå lys

En anden udfordring ved nutidens samfund er, at vi er omgivet af skærme. Disse skærme udsender i vid udstrækning det såkaldte blå lys.

Selv det varme og rolige lys fra en elpære har en opkvikkende effekt. Det blå lys er dog ekstra slemt, idet det i højere grad går ind og forstyrrer kroppens produktion af melatonin således, at du kan komme til at føle dig frisk på tidspunkter, hvor du egentlig burde være træt.

Et godt råd er derfor for så vidt muligt at undgå skærme om aftenen. Hvis du har for vane at sidde ved computeren eller se TV så prøv i stedet eksempelvis at læse i en bog, når du skal slappe af.

7. Kontakt din egen læge ved svære søvnproblemer

Lider du af svære søvnproblemer? Så kontakt din egen læge da generelle guides som denne ikke kan erstatte individuel lægekonsultation og eventuel terapi.

Del.

Skriv en kommentar