Sådan træner og stimulerer du din hjerne

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vi ved alle sammen godt, at både krop og hjerne har brug for at blive brugt, så de holdes ved lige. De små grå har særligt godt af, at du udfordrer dem på nye måder, så din hjerne holdes skarp og frisk. Det er er nemlig sundt at blive mentalt udfordret hver eneste dag.

Her har vi samlet en række gode råd til, hvordan du på bedst dyrker hjernegymnastik.

Derfor skal du træne din hjerne

Der er ingen undskyldning for ikke at træne og stimulere din hjerne. Hjernen er nemlig plastisk og udvikler sig hele tiden, som vi ældes. Derfor kan en ældre person snildt have en lige så aktiv hjerne som et ungt menneske. Det kræver dog bare lidt ekstra, hvis hjernen skal være frisk selv i den sene alder.

Lediggang og dovenskab er det værste, du kan udsætte din hjerne for. Alderen er ikke den egentlige trussel, men eksempelvis sygdom eller inaktivitet grundet smerter er farligt for hjernen.

Det er faktisk ret simpelt at stimulere hjernen, da den blot behøver nye udfordringer.

1. Hold hjernen i gang

Udfordringerne til hjernegymnastik kan være meget forskellige, alt efter hvad du holder af og har interesse for. Hvis du kan kaste dig over noget, du interesserer dig for, kan du let holde koncentrationen. Det at udforske nye emner, lære og opleve nyt er kilden til en sund og velstimuleret hjerne.

De fleste har hørt, at krydsogtværs og sudoku er godt for hjernen. Det skyldes, at du både lærer nyt og bruger din hukommelse, når du hygger dig med de små spil. Alle former for udfordringer er sunde, om det er inddragende tv-programmer, hyggelige spil på computeren såsom Gratis7kabale eller det at læse en god bog.

2. Husk også den fysiske motion

Du træner også din hjerne, når du er aktiv eller dyrker sport. Her skal du nemlig bruge hjernen til at navigere og omsætte udfordringer til løsninger.

Ved at få pulsen op mindst de foreskrevne 30 minutter hver dag, så høster du både en bedre koncentrationsevne og hukommelse for en endnu bedre indlæring af nyt stof. Derudover vinder du også en mental gevinst ved at træne kroppen.

Det hjælper nemlig på psykiske udfordringer såsom stress, depression, angst og lignende, hvis du husker at komme ud og få rørt kroppen. En gåtur udenfor i naturen kan sænke dit niveau af stresshormon i blodet, hvilket er sundt for både krop og sjæl.

Hvis du sørger for at træne både fysisk og mentalt, kan du holde hjernen spændstig og frisk hele livet igennem.

3. Lyt eller spil musik

Musik er en oplevelse. Når du lytter til musik, øges blodtilførslen til hjernen, og der er gang i flere forskellige dele af hjernens områder. Det er derfor en god ide, at du dagligt lytter til musik enten som baggrundsmusik eller som en aktiv lytteoplevelse.

Endnu bedre er det, hvis du bruger kroppen samtidigt. Det kan være ved at synge med, danse eller selv spille musikken. Når du selv spiller et musikinstrument, vil du både få gang i de små grå, men også træne din koordination, motorik, hukommelse og kreativitet.

Del.

Skriv en kommentar