Problemer med at sove går ud over din sundhed!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Er du en af de mange danskere, der lider af søvnløshed grundet problemer med at sove? Så kender du uden tvivl til den irritation, som denne situation kan skabe. Udover irritationen, som naturligvis er nok i sig selv, så kan det være en udfordring sundhedsmæssigt ikke at få nok søvn. Derfor er det vigtigt, at man får taget hånd om sin søvn med det samme, at man henover en længere periode har været ramt af enten søvnløshed eller afbrudt søvn.

Vi skal hurtigt understrege, at vi ikke er eksperter indenfor emnet – vi har dog været ude og researche, og vil herunder bringe nogle af de mest relevante emner og informationer, som vi fandt frem til i vores research. En af eksperterne er Armin Kavousi, der har lavet en ekstremt lærerig artikel om søvn hos Micky Weis. Interesserer du dig derfor for søvn, og ønsker du at læse den ufiltrerede artikel, så anbefaler vi at læse førnævnte artikel.

Problemer med at sove kan have helbredsmæssige problemer!

Rigtigt mange danskere døjer med problemer med at sove. Det kan eksempelvis være fordi, at man ikke kan falde i søvn. Tankerne farer rundt i hovedet, og det kan være svært at finde ro til langsomt at falde hen. Der er en høj korrelation imellem søvnløshed og stress, og det skyldes blandt andet, at tankerne har det med at køre rundt, når først man er stresset.

Vi har i starten af artiklen henvist til den artikel, som Armin Kavousi har skrevet. Her bliver det blandt andet understreget, hvor meget positivt søvn kan gøre for immunforsvaret. Det kan derfor godt have helbredsmæssige konsekvenser, hvis man har problemer med at sove, og derfor anbefaler vi at tage action hurtigst muligt, hvis det er et problem for dig.

Hvordan falder man i søvn?

Dette kan være et af de spørgsmål, som man sidder inde med, hvis ikke det lykkes en at sove om natten. Selvom det for mange lyder som et banalt spørgsmål, så kan dét at falde i søvn være en hel videnskab for sig. Spørger du ofte dig selv; hvordan falder man i søvn? Så lider du højst sandsynligt af nogle søvnmæssige problemer.

Nedenstående video kan være en teknik, som du kan forsøge dig med, næste gang du ønsker at falde i søvn.

Hvordan falder man hurtigt i søvn?

Langt de fleste mennesker har nok et ønske om at kunne falde hurtigt i søvn. Der findes desværre ikke et altoverskyggende svar, som giver den rette teknik til, hvordan man falder hurtigt i søvn. Man kan dog med fordel forsøge sig med forskellige teknikker, som har virket for andre, og som forhåbentlig kan være medvirkende til en endnu hurtigere søvn for dig. Vi har herunder listet et par idéer til, hvordan du forhåbentlig kan falde hurtigt i søvn:

    • Gør brug af teknikken fra ovenstående video, hvor du tæller baglæns ved hjælp af en tabel.
    • Tæl får – selvom det virker underligt, så hjælper det for mange!
    • Lyt til en lydbog – ofte bliver man træt af at lytte til en anden stemme.
    • Prøv den populære Calm App – her finder du også et hav af historier, som kan være med til at medvirke til, at du falder hurtigt i søvn.svært ved at falde i søvn

 

Svært ved at falde i søvn – hvad gør man?

Som vi kort har været inde på før, så kan det være svært at udpege én metode, som vil virke for alle. I stedetanbefaler vi, at du tager nogle af de metoder til dig, som der er blevet testet. Afprøv dem og se, om ikke de kan hjælpe dig, når du har svært ved at falde i søvn.

Det er ganske normalt at have svært ved at falde i søvn. Mange danskere oplever endvidere, at det bliver endnu sværere, så snart ens fokus er lagt på søvn. Defor kan det være en god idé at få tankerne over på noget helt andet. Det kan derfor være en god idé at læse i en bog, før man går til køjs, da det kan være med til at gøre øjnene trætte.

I nedenstående video kan du se hvordan US Navy anbefaler, at man falder hurtigt i søvn.

Ovenstående video kan være med til at give dig den rette inspiration, så du får nemmere ved at falde i søvn.

Hvor meget søvn skal man have?

Dette er et af de ganske omdiskuterede emner – for hvor meget søvn skal man egentlig have? Det kan umiddelbart være svært at finde ud af, hvem man skal tro. Der findes et hav af kilder, som både mener det ene og det andet.

Ifølge Videnskab.dk, så bør man som minimum få 7 timers søvn, når man er i alderen 18 år til 65+. Det er ganske tankevækkende, at en stor del af befolkningen ikke formår at få 7 timers søvn. Nyfødte er den gruppe, der skal have mest søvn. De skal gerne sove 14 til 17 timer om dagen, mens de er 0-3 måneder. Førskolebørn i 3 til 5-års alderen skal have 11 til 14 timer om dagen.

Hvor mange timers dyb søvn skal man have?

Den dybe søvn er den, der ofte kaldes REM søvnen. Kigger man på den populære søvncyklus, så taler vi her om, at vi befinder os i stadie 4. Man skal forvente, at REM søvnen udgør omtrent 20 til 25% af ens samlede søvn. Det kan være svært selv at bestemme, hvornår man befinder sig i REM søvnen, da det er noget, som kroppen beslutter sig for.

Nedenstående TED talk video snakker mere omkring REM søvn.

Del.

Skriv en kommentar