Lider du af søvnløshed? Her er 3 gode råd

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Mange oplever en besværet søvn i dagligdagen, der gør det svært at overkomme almindelige opgaver på arbejdet og derhjemme. Når vi ikke sover godt om natten, er vi mange, der ikke har det store overskud dagen efter. Vi kan derfor komme til at sove midt på dagen som en form for kompensation for den dårlige nattesøvn, men også dette vil have en negativ effekt, når vi senere skal sove igen. Nogle vil mene, at de lider af decideret søvnløshed, mens andre oplever et mindre overskud i dagligdagen til almindelige hverdagsgøremål efter et par nætter med dårlig søvn. Uanset hvad, fortjener vi alle sammen at sove godt om natten for at have maksimalt overskud dagen efter. Herunder har vi samlet tre gode råd til dig, der ønsker at sove bedre om natten.

Undgå at bruge dit soveværelse til fjernsyn, arbejde etc.

Uanset hvilken søvnterapeut du går til, vil du blive mødt med det samme gode råd; nemlig at man altid bør bruge sit soveværelse til nattesøvn og ikke til at se fjernsyn, arbejde på computeren, spise måltider og snacks mm. Et soveværelse bør være stedet, hvor du kan slappe af efter en lang dag med mange vågne timer. Her skal der altid være plads til at kunne sove godt uden forstyrrelser, og har du hidtil brugt dit soveværelse som ekstra arbejdsværelse, fjernsynsværelse etc., så er det gode råd herfra at indrette dit soveværelse på ny, således at der bliver fuldt fokus på den gode nattesøvn.

Forhør dig hos en søvnterapeut

Efter en lang nat uden en dyb søvn er vi mange, der på forhånd kan komme til at tænke, at vi den følgende dag ikke kommer til at have det store overskud, og at vi ikke kan magte de forestående opgaver. Dette er dog ikke en hensigtsmæssig tankegang, idet det med stor sandsynlighed vil afføde en endnu værre nattesøvn. Det bliver dermed en ond spiral af tanker, og her kan det være fordelagtigt for dig at tage fat i en søvnterapeut, der kan vejlede dig i denne periode af dit liv for at komme til bunds med dine søvnproblemer.

Vent med at gå i seng, til du er træt

Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at du ikke går i seng, før du reelt set er træt og klar til at sove. Ofte når vi går i seng, før vi er rigtigt trætte, kommer vi til at sidde med mobilerne fremme eller tænde for fjernsynet for at falde bedre i søvn. Det er ikke en hensigtsmæssig måde at bruge aftentimerne på, idet det i sidste ende vil forhindre dig i at sove godt. Vent derfor hellere med at gå i seng, til at du er træt og klar til at sove med det samme.

Del.

Skriv en kommentar