Kom godt i gang med at cykle

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

I Danmark er brugen af cykel langt mere udbredt end i mange andre lande. Dette skylles af vi har de bedste forudsætninger til at cykle, med vores mede flade terræn. Desuden er der også god mulighed for at cykle, grundet de mange brede cykelstier som der er anlagt rundt omkring.

Derfor er mange danskere også tilbøjelige til at cykle i alt slags vejr og på alle tidspunkter af dagen. Cykel er nemlig en fast del af mange danskeres dagligdag og bruges både til fornøjelse, pendling, familierejser.

Det er imidlertid ikke alle der blevet helt vild med idéen om at cykle endnu. Her får du en række at ting, der kan hjælpe dig til at blive gladere for at cykle.

Pas på dig selv

Hvad enten du ønsker at cykle mere fordi du ønsker mere motion, at spare busbilletten eller fordi du ønsker at gøre noget godt for klimaet, så er det vigtigt at du også husker at passe på dig selv.

Hvis du begynder at cykle meget fra den ene dag til den anden, kan du nemlig nemt komme til at overbelaste kroppen. Ryggen er særligt udsat, hvis du cykler på en cykel, hvor du sidder fremoverbøjet, hvilket du typisk gør på en racercykel.

Hvis uheldet allerede er ude, er det en god idé at tage den med ro og eventuelt tage kontakt til en fysioterapeut eller komme smerterne til livs med noget CBD-olie, som flere danskere faktisk er begyndt at gøre. Læs mere her om CBD og hvorfor det er et godt alternativ, til andet smertestillende. Det er dog vigtigt at understrege, at du til hver en tid bør kontakte en læge eller fagperson, hvis du oplever smerter.

Find den rette cykel

Ligesom det er vigtigt at have de rette løbesko, hvis du skal blive en god løber, så er det ligeledes vigtigt at have udstyret i orden når du skal cykle.

Den rette cykel er essentiel for at det bliver en succesoplevelse at komme i gang med at cykle. Sørg først og fremmest for at den har de rette dimensioner. Dette kan din cykelforhandler typisk hjælpe dig med, så du finder den helt rette.

Dernæst skal du vælge en cykel, der passer til dit budget og din kørestil. Skal du bare cykle til og fra arbejde, cykle nogle hyggelige weekendture eller vil du bruge din cykel til seriøs motionstræning? Du kan bruge en cykel til mange forskellige ting, og det er derfor vigtigt, at du fra start af, tænker godt over dine forventninger og hvad du tænker, du skal bruge cyklen til.

Start en god vane

Dine første længere cykelture vil være hårde, men din krop tilpasser sig gradvist, og du vil derfor have nemmere ved at vælge cyklen i det lange løb.

Det første skridt til at gøre cykling til en vane er at være realistisk. Forvent ikke at du på magisk vis bliver en morgenperson, der cykler 20 km til og fra arbejde. Det er noget som du gradvist må arbejde dig hen mod. Start eksempelvis med at toget den første del af turen og cykle den resterende del.

Uanset hvornår du vælger at køre, så er det en god idé altid at være forberedt. Beslutningen og motivationen om at komme på cyklen er undertiden den sværeste del. Derfor er det en rigtig god idé at lave en lille forberedelse forud, for at forhindre undskyldninger i at komme i vejen.

Del.

Skriv en kommentar