Hold dit vægttab ved lige

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

I starten af året er det altid som om, at alle er ekstra motiverede for at blive bedre versioner af sig selv. At blive en bedre version af sig selv indebærer ret ofte at blive en tyndere eller sundere version af sig selv. Januars engagement bliver dog ofte afløst af februars nedtur, der er præget af opgivelse og frustration.

Det kan der være flere grunde til. Først og fremmest er det vigtigt at anerkende, at det er svært at bryde vaner, og det sker ikke nødvendigvis bare nemt, fordi vi starter på et nyt kalenderår. Derudover kan motivationen svinge, ligesom man kan bruge de forkerte værktøjer til at tabe sig – hvis det altså er vægttab, der er ens mål. Herunder får du nogle tips til, hvordan du kan holde januars vægttab ved lige, så du faktisk kan blive en bedre version af dig selv ved årets udgang.

Hold motivationen oppe

Noget af det, der er vigtigt, er, at du forsøger at holde din motivation oppe. Det kan være svært, men ikke desto mindre er det nødvendigt, hvis du vil opnå et succesfuldt vægttab. Forskellige folk motiveres forskelligt, og derfor skal du også finde ud af, hvordan du motiveres bedst. Ofte er det en god idé at sætte små, realistiske delmål. Det kan nemlig være utroligt motiverende at nå disse delmål. Du kan også give dig selv nogle små belønninger løbende, ligesom du kan give dig en stor belønning, når du når et større mål.

Denne form for motivation, hvor der er en gulerod for enden, kan være dyr – fordi belønningen ofte er noget, vi ønsker os, der er dyrere. Det kan dog være godt givet ud at bruge denne form for motivation. Hvis du ikke lige umiddelbart har råd til at love dig selv en belønning, kan du finde på en billigere præmie, du kan give dig selv. Du kan også undersøge, om du kan finansiere din belønning på en anden måde end fra lommen. Det kan du blandt andet læse om hos Lånet.dk.

Få motionen ind i din dagligdag

Noget af det, der kan være svært, er at få motionen inkorporeret som en fast del af hverdagen. Dette er typisk en nødvendighed for at holde et vægttab ved lige. Selvom den rigtige kost kan gøre rigtig meget af arbejdet, er det meget fordelagtigt, hvis du kan kombinere den rette kost med motion. Du behøver ikke at gå i fitnesscentret hver dag, ligesom du bestemt heller ikke behøver at løbe et mindre maraton hver weekend.

LÆS OGSÅ: Træningsudstyr – Redskaber til fitness

Du kan forsøge at gå en tur hver dag, du kan tage trappen i stedet for elevatoren, du kan tage cyklen frem for bilen. Hvis du stræber efter at gå de anbefalede 10.000 skridt hver dag, er du godt på vej. Måske finder du det meget svært i starten, men jo længere tid du forsøger, des mere vil det blive en vane. Måske vil du endda komme til at holde af at dyrke motion dagligt. Har du lyst til at tælle skridt, så prøv med en af de populære skridttællere!

Del.

Skriv en kommentar