Guide til at holde formen ved lige på ferien

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Om din kommende ferie skal stå på solbadning og kolde drinks eller derimod motion og proteinshakes er helt op til dig. Du bør under alle omstændigheder vide, at der er rig mulighed for at holde formen ved lige, selvom man ikke befinder sig i vante omgivelser.

En uge eller to uden styrketræning eller anden form for fysisk aktivitet kan sætte sine tydelige spor på både krop og form. Du risikerer nemlig at tabe muskelmasse og i samme ombæring tage et par kilo på. Det går selvfølgelig ikke.

Her bringer vi en guide til at holde sig slank og frisk på ferien.

Lav et rejsevenligt træningsprogram

Et rejsevenligt træningsprogram skal hovedsageligt bestå af øvelser, som man kan udføre uanset tid og sted. Det er nemlig tvivlsomt, at du har adgang til de samme maskiner og udstyr, som du er vant til hjemmefra. Derfor opfordrer vi dig til at holde dig til øvelser, som du kan udføre, hvad enten du opholder dig på stranden, på hotelværelset eller ved poolen. Du kan evt. få din personlige træner til at lave et program til dig, hvis du ikke umiddelbart kan komme på nogle gode øvelser til ferien.

Besøg et vaskeægte træningshotel

Står der sport og motion på programmet, så vil det være oplagt at vælge et træningshotel. Der er typisk tale om hoteller, som er spækket med træningsmuligheder, alt fra tennis og fodbold til styrketræning og volleyball. Her er du sikret de bedste træningsrammer og kan desuden nyde godt af den sunde og varierede kost, der bliver serveret i restauranten. Du kan med fordel undersøge, hvilke måltider der er inkluderet i prisen, inden du foretager en bestilling.

Foruden at vælge det rette hotel skal du også gøre dig tanker om dit valg af flyselskab. Du bør i den anledning undgå de mest forsinkede flyselskaber. Der føres faktisk statistik over, hvilke flyselskaber der er mindst og mest forsinkede, hvorfor du hurtigt kan blive klogere på dette. For at spare tid anbefaler vi dig at vælge et direkte fly – altså en flyrejse uden mellemlandinger.

Spis (og drik) rigtigt

Du får ikke meget ud af at træne hver morgen, hvis du resten af dagen fylder dig med burgere, is og rødvin. Kosten har nemlig meget at sige i forhold til din form og din krop. Derfor anbefaler vi dig at holde fast i din sunde livsstil ved at holde dig til proteinholdige, fedtfattige og nærende madvarer. Det inkluderer ikke mindst frugt, fisk, kød, groft brød, nødder og grøntsager.

Husk også at drikke masser af væske – helst vand. Du bør desuden holde dit indtag af alkoholiske drikke som øl, vin og cocktails nede på et minimum. Alkohol har nemlig ikke nogen nyttig effekt på din form – tværtimod.

Stå tidligt op

Skal der være tid til både sport og afslapning på ferien, så kan det være en god idé at stå tidligt op. Så kan du nemlig nå mere og får dermed mest muligt ud af din rejsetid. Aftal for eksempel med dig selv, at du vil stå op kl. 08:00 eller 09:00 hver dag. Således bevarer du en sund døgnrytme og får det optimale ud af din ferie. Selvom din sport og krop har en stor plads i dit hjerte, så skal du selvfølgelig også huske at slappe af.

Del.

Skriv en kommentar