Fire gode kostråd til et effektivt vægttab

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Man kan tabe mange kilo ved at være aktiv hver dag, men skal du opnå din store drøm om en flot og slank krop, så er du også nødt til at stille skarpt på din kost. Du kan nemlig træne nok så meget uden at opleve nævneværdige resultater, hvis du ikke spiser sundt og varieret. Her i guiden får du vores bedste kostråd til et effektivt vægttab. Du kan formentlig smide 5 – 10 – 20 – 30 overflødige kilo ved at følge vores råd.

Kickstart dit vægttab og gør noget godt for din krop. Det vil du ikke fortryde.

Skær ned på sodavand og slik

Man kan godt tabe sig uden at kvitte sodavand og andre søde sager helt. Dog siger det sig selv, at man ikke skal fylde sig med sukkerholdig mad og drikke. Selvdisciplin er nøgleordet, når det kommer til at skære ned på sodavand og snacks. Det kan nemlig være ganske fristende at guffe en slikpose, når den nu alligevel ligger fremme på køkkenbordet. Gem derfor slik og andre fristelser langt væk, så du ikke er lige så udsat for fristelsen.

Forsøg så vidt muligt kun at spise slik og andre usunde snacks én gang om ugen – evt. om fredagen. Og selvfølgelig i moderate mængder.

Overvej måltidserstatninger

Der er delte holdninger til at bruge måltidserstatninger til at fremme et vægttab. Der er ikke desto mindre mange danskere, som har haft held med at tabe sig med slankende shakes m.v. Ergo er det værd at have med i sine overvejelser.

Skal du tabe dig, skal du sørge for at indtage færre kalorier, end du forbrænder. Det er i den anledning vigtigt, at du ved, hvor mange kalorier du indtager om dagen. Det ved du altid med måltidserstatninger, idet dette klart og tydeligt fremgår af baren eller shaken. Du kan i øvrigt være helt sikker på, at din krop får alt den næring, den har brug for. Måltidserstatningen er typisk spækket med både proteiner, kulhydrater og vitaminer. Derfor kan produkterne erstatte traditionel mad.

Spis morgenmad

Du taber dig formentlig ikke ved at springe morgenmaden over – måske tværtimod.

Ved at kvitte morgenmaden øger du nemlig risikoen for at overspise senere på dagen. Det er selvfølgelig ikke holdbart, hvorfor du altid bør indtage et godt morgenmåltid. En god portion morgenmad kan for eksempel bestå af skyr og müsli – evt. sammen med lidt friskt frugt. Slut evt. af med at drikke et stort glas vand, så der kommer styr på væskebalancen.

Find nogle sunde mellemmåltider

Det er en skrøne, at der kun findes usunde mellemmåltider. Der er nemlig rig mulighed for at spise sundt mellem de store måltider. I stedet for at fylde dig med kiks, chokoladebarer og pandekager, bør du kaste dig over en delikat og sund fuldkornssandwich, frugt eller proteinbar. Sunde mellemmåltider kan sagtens smage godt – tvivl ikke på det.

Beslutter du dig for at lave en kostplan, skal du huske at notere nogle idéer til, hvad du kan spise mellem dagens tre måltider. Med en reel plan kan du minimere din risiko for at blive fristet af usunde lækkerier.

Del.

Skriv en kommentar