Derfor er styrketræning godt for dig

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Annonce

De fleste der på et eller andet tidspunkt har prøvet kræfter med at løfte håndvægte, dødløfte, eller lignende tunge løft med vægte, kender til den følelse af velvære og tilfredshed, som man efterfølgende er fyldt op af. Styrketræning er nemlig ikke kun godt for ens krops sundhed, men faktisk også ens mentale sundhed – der er mindst lige så vigtigt for os. Men det er ikke altid lige nemt at få struktureret ens træning og rent faktisk komme ned i fitnesscenteret regelmæssigt. De fleste kender sikkert til det, at de dårlige undskyldninger for hvorfor man ikke bør tage af sted kan løbe lidt løbsk for en. Hvordan man kan komme disse problemer til livs, og hvilke ting man i øvrigt skal huske på når man styrketræner, kan du læse mere om i denne artikel, hvor der vil fremgå tips og tricks.

Husk at spise og hvile efter træning

Typisk er det en god idé i starten af ens træningsforløb at holde rigeligt med hviledage, hvor ens krop kan komme til kræfter igen, efter et krævende træningspas. Det er nemlig i pauserne, at kroppen genopbygger muskelvævet, som gør, at den kan tolerere en højere træningsmængde, og at du derfor kan løfte tungere vægte næste gang du træner. Mange begår nemlig den begynderfejl, at man ikke giver kroppen den nødvendige mængde hvile, så den kan komme tilbage stærkere. På ens hviledage er det samtidig vigtigt, at man spiser og drikker de rigtige ting, som hjælper med at give musklerne den energi, som den har behov for, før den kan præstere mest optimalt. Specielt når man styrketræner er det vigtigt, at der er nok protein i ens kost. Som et godt supplement til ens normale kost, kan man indtage vegansk proteinpulver, som indeholder rigelige mængder af protein, der er vigtigt for at ens muskelvæv bliver genopbygget.

Fysisk og mentalt velbefindende

Som med så mange andre sportsgrene er det sociale aspekt også vigtigt med styrketræning. Vi kender det nok alle sammen at det bliver en lille my lettere at komme ned i fitnesscenteret, hvis vi har en aftale med en god ven eller veninde, som man derfor ikke vil skuffe, ved ikke at dukke op. Så hvis man har svært ved at finde motivationen til at begynde eller fortsætte ens træning, kunne man passende spørge en god ven, om de er friske på at starte sammen. Så bliver det både sjovere og lettere at komme afsted. Efter et langt og godt træningspas, sammen med ens træningsmakker kan man i ro og mag nyde den følelse af fysisk og mentalt velvære, som styrketræning kan give.

Del.

Skriv en kommentar