3 tips til at optimere din søvn

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Hvis du går meget op i at præstere bedst muligt, når du motionerer eller dyrker sport, bør du ikke gå på kompromis med din søvn. Det er dog ikke altid, at det er nemt at sikre, at man får en god søvn, men der er dog ting, man kan gøre for at optimere søvnen.

Føler du ikke, at du sover godt nok om natten, er der derfor flere ting, du kan forsøge at ændre på, for at lave om på det. Herunder bliver du præsenteret for tre forslag, der potentielt kan være løsningen, men det kan naturligvis ikke garanteres, at det er tilfældet.

1. Skab en rutine

Først og fremmest er det vigtigt at skabe en rutine. Det betyder, at du skal stå op på samme tidspunkt hverdag – også i ferier og weekender. Du bør også forsøge at gå i seng på samme tidspunkt hver aften, men det er ikke altid, at du skal det.

Det vigtigste er nemlig, at du går i seng, når du er træt. Hvis du er træt kl. 21, skal du gå i seng. Er du først træt kl. 23, skal du blot vente. Du skal dog sørge for, at du står op på samme tidspunkt hver morgen.

2. Hold dig fra koffein om aftenen

Hvis du har svært ved at falde i søvn om aftenen, kan det skyldes, at du indtager koffein for sent på dagen. Ikke nok med, at det kan have indflydelse på, om du har svært ved at falde i søvn, så kan det også have indflydelse på kvaliteten af din søvn.

Derfor er det en god idé at holde sig fra både cola, kaffe og te om aftenen. Gør du i forvejen dette, skal du måske stoppe med at indtage koffein efter kl. 15. Her er der ikke andet at gøre, end at prøve dig frem, da det er den eneste måde at finde ud af det på.

3. Mørklæg soveværelset

Som mange andre danskere, har du sikkert ledt længe blandt mange loftlamper der passer til soveværelse, for at finde den helt rette. Selvom du har gjort dette, er det vigtigt, at du ikke har den tændt om aftenen eller natten, da du skal sove i et mørkt lokale.

Det er dog ikke nok, at du sørger for at slukke for lyset. Det er nemlig også vigtigt, at du har mørklægningsgardiner, så du kan lukke lys ude, så du får et helt mørklagt soveværelse.

Del.

Skriv en kommentar